حضرت زهرا(س) نقطه قداست همه فرق اسلامی هستند
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۹۰۸۱۱۷
تولیت حوزه علمیه ثامنالائمه(ع) گفت: حضرت زهرا(س) نقطه قداستی همه فرق اسلامی هستند، مکتبهای عرفانی مهم و زیادی هستند که خود را به حضرت زهرا(س) منصوب میدانند و به ایشان متوسل میشوند.
به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجتالاسلام «سعید جازاری» شامگاه چهارشنبه ۱۵ بهمن به مناسبت ولادت حضرت زهرا(س) در حوزه علمیه ثامنالائمه(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: حضرت زهرا(س) نقطه قداستی همه فرق اسلامی هستند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی افزود: اگر بخواهیم معجزه پیامبر اکرم(ص) و اسلام را در یک نفر خلاصه کنیم ایشان حضرت زهرا(س) هستند، حضرت زهرا(س) بیش از ۱۸ سال بیشتر عمر نداشتند اما برای اسلام و ولایت برکات فراوانی داشتند.
تولیت حوزه علمیه ثامنالائمه(ع) با بیان اینکه گزارش های تاریخی نسبت به حضرت زهرا(س) محدود است سندهای موثق شاید به یک جلد برسد اما همین فرد با این دوران کوتاه عمر بابرکتترین حیات را دارند، عنوان کرد: در بعد معرفتی چه جریانهای بزرگی که به حضرت زهرا(س) منصوب هستند، هزاران سال پیش دانشگاهها بزرگی همچون دانشگاه الازهر مصر و سایرین در جهان اسلام به نام حضرت زهرا(س) تاسیس شده و امروز هنوز هستند.
حجتالاسلام جازاری ادامه داد: مکتبهای عرفانی مهم و زیادی هستند که خود را به حضرت زهرا(س) منصوب میدانند و به ایشان متوسل میشوند.
وی بیان کرد: شخصیت حضرت زهرا(س) حتی بر مسیحیان هم اثر کرده است، به عنوان مثال نام فاطیما در پرتقال ورژن مسیحیت الگوگرفته از حضرت زهرا(س) است. تنها نامی که در بین مسیحیت ارتدوکس، ارامنه، عاشوری و کاتولیک وجود دارد نام فاطیما است.
استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه وجود حضرت زهرا(س) یک وجود بسیار بابرکتی است، اظهار کرد: در دنیای شیعه هم نام حضرت زهرا(س) یک برکت مطلق و قداست خاصی دارد، وقتی شخصیتهایی مثل لوئی مسینیون، رودل اتو، وقتی میخواهند اسلام معرفتی را بشناسند از حضرت زهرا(س) شروع میکنند.
تولیت حوزه علمیه ثامنالائمه(ع) افزود: لویی مسینیون وقتی کار را برای شناخت اسلام آغاز کرد روی مبحث مباهله رفت زیرا میخواست بداند که نگاه اسلام به مسیحیت چیست، این فرد وقتی وارد بحث آیات مباهله میشود محو حضرت زهرا(س) میشود، کار به جایی میرسد که درباره حضرت زهرا(س) کتاب مینویسد همین شخصیت بر اساس نگاه به حضرت زهرا(س) کتاب حضرت سلمان را نوشت که جایگاه او را با این عنوان که سلمان صحابه فارسی پیامبر اسلام و یکی از اهلبیت(ع) است تشریح کند.
وی ادامه داد: وقتی دکتر شریعتی کتاب فاطمه فاطمه است را نوشت بسیاری فکر کردند که ایشان ورژن اهلبیتی را دارد بیان میکند در حالی ایشان شاگرد لوئی مسینیون بوده و زمانی کتاب را نوشته که لوئی مسینیون بحث عرفان فاطمی را مطرح کرده است.
حجتالاسلام جازاری با بیان اینکه حضرت زهرا(س) گوهر هستی هستند، گفت: حسن سلیقه در اینکه روز زن را به نام حضرت زهرا(س) نامگذاری کردند بسیار ارزشمند است، بسیاری از کشورها روز زن را دارند اما متاسفانه تحت تاثیر فمینیست و جریانهای فکری مادی قرار دارند. ولادت حضرت زهرا(س) به عنوان روز زن جلوه اسلام است.
استاد حوزه علمیه با تبریک دهه فجر ابراز کرد: در قداست امام شک ندارم، انقلاب طی ۴۰ سال دستاوردهای خوبی داشته چالش هم داشته است اما این چالش ها در اثر این بوده است که نیت امام راحل و رهبرمعظم انقلاب درباره انقلاب پیاده نشده است .
وی افزود: ثمره قداست امام این بود که به نفس پاک ایشان نام شیعه به همه جهان رسید. بسیاری از نقاط دنیا نامی از اسلام به خصوص نامی از شیعه را نشنیده بودند، در کشورهای دیگر حسینیه و فاطمیه داشتن محال بود، امروز حتی در یک نقطه دنیا نیست که مجلس روضه امام حسین(ع) نباشد و شیعیان پاتوق نداشته باشند، این به برکت انقلاب امام راحل است.
پایان پیام/487منبع: شبستان
کلیدواژه: ولادت حضرت زهرا س میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها ولادت حضرت زهرا حضرت زهرا س
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۹۰۸۱۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مذاهب اسلامی برای کسب فیض به محضر امام صادق(ع) شرفیاب می شدند/ امام صادق(ع) مورد تأیید تمام مذاهب اسلامی هستند
آیت الله میرزاحسین احمدی فقیه یزدی استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب امام صادق علیه الاسلام را دارای رابطه قوی با جهان اسلام دانست و اظهار داشت: در بین امامان معصوم صلوات الله علیهم اجمعین، امام صادق علیه السلام در زمانی واقع شدند که برای یک گفت وگوی علمی بعد امام باقر علیه السلام به شکلی شرایط به وجود آمد که هر کدام از علمای سایر مذاهب با مراجعه به حضرت ضمن کسب تکلیف، سؤال علمی خود را مطرح می کردند که این آمد و شدها با واسطه و یا بی واسطه صورت می گرفت.
آیت الله احمدی فقیه یزدی، افزود: ایشان دارای شاگردان متعددی در رشته های گوناگون بودند؛ به خصوص در مباحث علمی و قرآنی و تسلط بر روایات پیغمبر اسلام و امیرالمومنین علیه السلام دارای تبحر بودند، حضرت امام صادق علیه السلام در این موقعیت و جمعیتی که برای کسب علم و دانش آماده شده بودند، رابطه قوی با جهان اسلام داشتند و به خصوص با کسانی که مجاور بودند ارتباط برقرار می کردند و کسب فیض می بردند من جمله اهل سنتی که هنوز استقراء قوی نداشتند و در عین حال نظر حضرت را جامع تر و غالب تر می دانستند و کسانی که به مسجد می آمدند و مسئله خود را خدمت مطرح می کردند ایشان کاملا توضیح می دادند و صحت و غلط بودن را با استنباط به قرآن و روایات پیغمبر اسلام صلوات الله علیه بیان می نمودند.
وی ادامه داد: گاهی برای گرفتن تأییدیه خدمت حضرت شرفیاب می شدند زیرا سخن امام صادق علیه السلام برای آنان مهم بوده است؛ البته در بین مردم، افراد معاندی بودند که تحریک می شدند و با ایجاد ترس و وحشت بین مردم، باعث جلوگیری از مراجعه افراد به منزل امام می شدند اما مردم ایشان را رها نمی کردند و به هر نحوی با واسطه یا بی واسطه خود را به امام می رساندند.
این عالم شیعه، تصریح کرد: سیطره و عظمت علمی حضرت امام صادق علیه السلام آنقدر وسیع شده بود که به اکناف و اطراف منتقل شده بود و همگان همراهی می کردند و می پذیرفتند. دشمنی هایی صورت می گرفت که حضرت نیز کمال تقیه را در مواردی که لازم بود انجام می دادند و هم توصیه به افراد مرتبط می کردند هم خود مراقبت انجام م دادند. می دانید تقیه صحیح را امام از آباء و اجداشان نقل می کنند که در روایت این گونه ذکر شده است؛ حضرت علی بن الحسین علیه السلام می فرمایند: تقیه به این معنا است که روایات ما صعب و مستصعب است غیر از نبی و یا ملک مقرب و یا مؤمنی که "امْتَحَنَ اللَّهُ قَلْبَهُ لِلْإِيمَانِ"؛ نمی شود این را به هر کسی رساند.
وی عنوان کرد: این اخبار و احادیث که می رسید، در واقع به این معنا بوده است که علم را نمی توان به هر کسی آموخت زیرا آن علم را باید تقیه کرد و به اهلش آموخت، و این تعلیم به شکل تقیه در زمان امام صاق علیه السلام آنچنان رواج پیدا کرد که هر کسی هرحرفی را به امام نسبت نمی داد، بعد از اینکه مطمئن می شدند بر موازین درستی می باشد این انتساب را مطرح می کردند.
وی در پایان تأکید کرد: به همین جهت شاید بیشترین روایاتی که تاکنون در دست است از امام صادق علیه السلام ثبت و ضبط شده است و به این دلیل که کسانی که در محضر ایشان بودند ثبت و ضبط می کردند. اکنون در آستانه شهادت آن بزرگوار عرض کنم که، کل منابع علمی که از ایشان رسیده در غیر از منابع شیعه است، در مذاهب اسلامی دیگر نیز مشهور و فراوان می باشد.
انتهای پیام/