مرور بخشهایی از سبک زندگی حضرت زهرا (س)/ مفهوم صفات و اسماء فاطمی چیست؟
تاریخ انتشار: ۹ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۹۲۲۵۲
خداوند به حضرت زهرا سلامالله علیها فرمود که من بهوسیله دانش و بینش، تو را از دیگر بندگانم جدا کرده و بر همه آنان برتری بخشیدم و تو را پاک و پاکیزه ساختم. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مشکلات، سختیها و فشارهای دستگاه غاصب خلافت، هیچ کدام مانع از آن نشد که حضرت زهرا سلامالله علیها حتی در فراق پدر بزرگوار خود، پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله، ذرهای در مسئولیتهای خانوادگی و اجتماعی خود غفلت کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شناخت این شخصیت کامل و این بانوی بزرگوار نیازمند تأمل، مطالعه و بررسی گستردهای است تا سبک زندگی صحیح را از ایشان بیاموزیم. زندگی کردن با آرزوها، نیازها و مشکلات در دنیایی که هر روز نقش و طرح جدیدی از خود نشان میدهد، نیاز به مهارتی دارد که ما را به سعادت برساند. این مهارت در مکتب حضرت زهرا سلامالله علیها به خوبی قابل آموختن و اجراست. چه بهتر که ایام شهادت آن بانوی بزرگوار، فرصتی برای تأمل در سیره فاطمی باشد.
خبرگزاری تسنیم در گفتگویی که با حجتالاسلام کاظم ارفع، کارشناس دینی و پژوهشگر تاریخ اسلام انجام داده است، به جستجو در سیره و سبک زندگی حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها پرداخته است. این کارشناس دینی، شرکت در هیئتها و مراسم عزاداری را یکی از وظایف شیعیان و دوستداران حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها عنوان کرده و تصریح میکند که: «برای اینکه شریک در غم حضرت بقیهالله علیه السلام باشیم، باید تلاش کنیم که پیش برنده در اهداف الهی آن حضرت باشیم. نه آنکه در اثر غفلت یا تغافل، نهتنها کاری در جامعه اسلامی پیش نبریم، بلکه گاه خودمان سد راه ظهور شویم و مسیری را برویم که در راستای اهداف فاطمی نباشد.» او همچنین یادآوری میکند که: «طبق حدیثی از امام محمدباقر علیه السلام، خداوند به حضرت فاطمه سلامالله علیها فرمود که من به وسیله دانش و بینش، تو را از دیگر بندگانم جدا کرده و بر همه آنان برتری بخشیدم و تو را پاک و پاکیزه ساختم. همچنین امام باقر علیه السلام فرمودند که: به خداوند سوگند، خداوند این بانوی گرانمایه را به وسیله دانش و بینش از دیگران ممتاز کرده و از همان عالم ذر او را پاک و پاکیزه قرار داد.»
ضرورت حرکت در مسیر فاطمی
در ایام حزنانگیز شهادت حضرت زهرا سلامالله علیها، راههای گوناگونی برای عزاداری در این ایام و بلکه در تمام روزها که رنگ و عطر فاطمیدارد، وجود دارد. به اعتقاد شما بهترین شیوه برای عرض ارادت به محضر حضرت زهرا سلامالله علیها چیست و اظهار ادب در محضر آن حضرت چگونه باید انجام شود؟
همان طور که در پرسش اشاره کردید، عزاداری و اظهار ادب در محضر حضرت صدیقه طاهره سلامالله علیها تنها به ایام فاطمیه و روزهای شهادت آن حضرت اختصاص ندارد. بلکه دوستداران اهل بیت علیهمالسلام هر روز و هر لحظه باید در اندیشه اظهار ادب به محضر ایشان باشند.
شیوههای مختلفی برای اظهار ادب و عزاداری در سوگ حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها وجود دارد که نمونه بارز و متداول آن شرکت در هیئتها و مراسم عزاداری است که به لطف خداوند متعال در تمام شهرها و روستاهای کشور ما و حتی در کشورهای دیگر برپا می شود امام امسال با توجه به شیوع بیماری کرونا، بیشتر به صوت مجازی این مراسم برپا می شود که محبان اهل بیت علیهمالسلام میتوانند در آنها شرکت کرده و خود را در صف دوستداران و محبان بانوی بزرگ اسلام قرار دهند.
در عین حال برای اینکه شریک در غم حضرت بقیهالله علیه السلام باشیم، باید تلاش کنیم که پیش برنده در اهداف الهی آن حضرت باشیم. نه آنکه در اثر غفلت یا تغافل، نهتنها کاری در جامعه اسلامی پیش نبریم، بلکه گاه خودمان سد راه ظهور شویم و مسیری را برویم که در راستای اهداف فاطمی نباشد.
بررسی نقش الگویی حضرت زهرا (س)/ فیض خداوند از طریق حضرت زهرا(س) چگونه به عالم میرسد؟
چگونه متوجه شویم امام رضا (ع) اذن دخول به حرم مطهر را دادهاند؟/ ماجرای مشاهده امام زمان (عج)، حضرت عیسی و حضرت مریم در حرم مطهرمنزلت مادر عیسی مسیح در بیان علامه طباطبایی/ چرا حضرت مریم(س) تنها زنی است که نامش در قرآن کریم آمده؟شناخت حضرت زهرا سلامالله علیها از مسیر خطبه فدکیه
یکی از نکات مهم در خطبه فدکیه، کاربردی بودن آن برای انسانها در طول تاریخ است. این خطبه تاریخی برای انسان امروز چه درسهایی دارد؟
حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها به گونهای خطبه فدکیه را طرحریزی و بیان فرمودهاند که در عین آنکه قرار است برای مردم آن دوران و مخاطبان آن حضرت اتمام حجت شود، بناست آن محتوای معارفی برای همه انسانهای تاریخ ابلاغ شود.
از سوی دیگر حضرت زهرا سلامالله علیها با بیانی شیوا و محکم یک نکته را بیان میفرمایند و اشاره میکنند به نسبتهای ناروایی که نسبت به خاندان وحی و رسالت زده شده و از آن نسبتهای ناشایست تبری میجویند. البته این داغی برای ما و محبان آن حضرت است که باید پیوسته متوجه آن باشیم و به هر نحو ممکن با آن مبارزه کنیم. تا اگر سوء برداشتی وجود دارد اصلاح شود و اگر مطلبی به ناروا به آن خاندان پاک و مطهر نسبت داده میشود، اعلام فاصله با انحراف شود.
به این ترتیب حضرت زهرا سلامالله علیها بزرگترین شخصیتی است که ولایت را در راستای توحید و نبوت درک کرده است و علم دارد که خداوند تنها کسی است که ذکر و ستایش مخصوص اوست. تأمل در مطالب خطبه فدکیه برای هر انسان آزادهای واجب و ضروری است تا هم معنای دقیق خطبه را درک کنیم و هم شناخت درستی از حضرت فاطمه سلامالله علیها به دست بیاوریم و در نتیجه مسیر درست زندگی کردن که منجر به سعادت دنیا و آخرت میشود را پیدا کنیم.
صفات و اسماء فاطمی
در عین حال که خطبه فدکیه مسیری برای شناخت حضرت زهرا سلامالله علیها محسوب میشود، صفات و خصلتهای آن حضرت نیز ما را با سیره و سبک زندگی الهی ایشان آشنا میکند. در این میان، کدام اسماء و صفات میتوانند الگویی برای زندگی ما باشند و سبک زندگی صحیح را به ما بیاموزند؟
اسماء و صفات حضرت زهرا سلامالله علیها تجلی سبک زندگی آن حضرت است که سیره، روش و منش ایشان را به ما معرفی کرده و میآموزد. یکی از نامهای مشهور نام «فاطمه» است که روایت شده پیغمبر اکرم صلیالله علیه و آله این نام را برای ایشان انتخاب کرده و ایشان را به این نام خواندهاند.
درباره نامگذاری حضرت به این نام مبارک، نقلهای گوناگونی وجود دارد. اما ریشه نام «فاطمه» از «فطم» گرفته شده که به معنای بریدن و جدا کردن است. چنانکه وقتی گفته میشود «فطمت الام طفلها» یعنی مادری کودک خود را از شیر گرفت و رشته شیر دادن بریده شد. در روایت معتبر و مستندی نقل شده است که رسول خدا صلیالله علیه و آله دلیل نامگذاری آن حضرت به این نام را چنین توضیح دادهاند که: «دلیل آن است که خداوند متعال، فاطمه و شیعیان و دوستداران او را از آتش روز قیامت بریده و دور نگه داشته است.»
همچنین در کتاب بحار الانوار، روایتی از امام محمدباقر علیه السلام نقل شده با این مضمون که آن حضرت فرمودهاند: «در روز رستاخیز، فاطمه سلامالله علیها در نزدیکی در دوزخ میایستد و در حال نیایش به خداوند متعال عرضه میدارد که: خدای من و اله من! نام من را فاطمه برگزیدی و با مهر خودت، من را و دوستدارانم و دوستداران فرزندانم را از آتش در امان داشتی. خدایا! وعده تو حق است و تویی که در وعدههایت تخلف نمیکنی.» این گونه است که شیعیان و دوستداران حضرت زهرا سلامالله علیها و فرزندان آن حضرت از آتش جهنم رها میشوند.
در عین حال امام صادق علیه السلام در تفسیر نام «فاطمه» بر حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها فرمودهاند: «آن حضرت از هر گونه زشتی و ناپسندی جدا شده بود و اگر حضرت امیرالمؤمنین امام علی علیه السلام با ایشان ازدواج نمیکرد، در تمام زمین و از میان تمام انسانها کسی همشأن او نبوده و صلاحیت ازدواج با او را نداشت.» باید توجه شود که این روایت هم از علما و دانشمندان اسلامی شیعه روایت شده و هم دانشمندان اهل سنت آن را از امام صادق علیه السلام نقل کردهاند.
امتیاز حضرت فاطمه سلامالله علیها بر دیگر انسانها
یکی دیگر از معانی نام «فاطمه» امتیاز آن حضرت بر سایر انسانهاست. چنانکه خداوند متعال در زمان تولد ایشان، نام «فاطمه» را بر زبان پیغمبر اسلام صلیالله علیه و آله جاری کرد تا امتیاز و برتری ایشان بر سایر مردم در اسم ایشان نیز مشخص باشد. در این باره امام محمدباقر علیه السلام این نکته را یادآوری فرموده و تأکید کردهاند: «خداوند به حضرت فاطمه سلامالله علیها فرمودند که من به وسیله دانش و بینش، تو را از دیگر بندگانم جدا کرده و بر همه آنان برتری بخشیدم و تو را پاک و پاکیزه ساختم.»
همچنین امام باقر علیه السلام فرمودند که: «به خداوند سوگند، خداوند این بانوی گرانمایه را به وسیله دانش و بینش از دیگران ممتاز کرده و از همان عالم ذر او را پاک و پاکیزه گردانید.»
هانیه بودن بانوی بزرگوار اسلام
یکی دیگر از اسماء حضرت زهرا سلامالله علیها که کمتر به آن پرداخته شده، نام «هانیه» است. چرا حضرت زهرا سلامالله علیها به این نام نامیده و شناخته شدند و این نام چه معنی و مفهومی دارد؟
برای شناختن اسم هانیه باید ابتدا معنای آن را بدانیم. «هانیه» در لغت به معنی کسی است که نسبت به همسر خود بسیار محبت دارد و نشان از محبتی گسترده در خانواده دارد. از آنجایی که حضرت زهرا سلامالله علیها الگوی رفتارهای خانوادگی هستند و آموزههای مهم سبک زندگی همسرداری و تربیت فرزند را باید از آن حضرت یاد بگیریم، ایشان را با عنوان و صفت هانیه یاد میکنیم.
درواقع حضرت فاطمه زهرا سلامالله علیها ظرفیت بروز و ظهور محبت نسبت به فرزند و همسر را در خود داشتهاند و هانیهای بودند که نظیری در تاریخ برای ایشان وجود ندارد. از شخصیت بزرگوار ایشان میتوانیم مصادیقی مانند رازداری برای همسر، امانتداری در زندگی زناشویی، حفظ حرمت همسر، تبعیت از همسر، تربیت صحیح فرزندان، دلسوزی و فداکاری برای خانواده و سایر صفتهای برجسته انسانی که زنان باید به آن آراسته باشند را بیاموزیم.
مشخص است که در قبال این الگوی کامل همسر و مادر بودن، شخصیتی جز شخصیت کامل حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام نمیتوانست قرار گرفته و همسر ایشان باشد تا الگوی مردانگی و شوهر بودن برای زن کامل را به گونهای ایفا کند که به اوج خوشبختی رسیده و الگوی کامل زندگی زناشویی باشند.
محبت راهبردی در همسرداری حضرت زهرا سلامالله علیها
تجلی دیگری از اسم هانیه در مشقتها و مشکلاتی است که در زندگی حضرت فاطمه سلامالله علیها روی داد.
درست است. روبرو شدن با آن مشکلات و مشقتها نیازمند صبر، تحمل و بردباری گستردهای بود که باید با دانش و بینش الهی همراه میشد. شخصیت بزرگوار و کامل حضرت زهرا سلامالله علیها در این موقعیتها نیز هانیه وار در میان انبوه مشکلات و سختیهای زندگی، ایستاده و مقاومت کردند و این ظرفیت عظیم بندگی را به جا آوردند.
در حقیقت حضرت زهرا سلامالله علیها در طول زندگی ظرفیتهایی در خود ایجاد کرده بودند تا بهترین و کاملترین همسر برای حضرت امیرالمؤمنین علیه السلام باشند. محبتی راهبردی که ایشان در میان خود و همسر بزرگوارشان ایجاد کردند، سرمنشأ بزرگترین آموزهها و درسهای تاریخی شد که انسان گمشده در میان انبوه مشکلات و آرزوهای دنیایی میتواند از طریق آن به خوشبختی برسد.
پایان پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: سیاسی سیاست ایران نظامی دفاعی امنیتی گزارش و تحلیل سیاسی مجلس و دولت امام و رهبری ورزشی فوتبال ایران فوتبال جهان والیبال بسکتبال هندبال کشتی و وزنه برداری ورزش های رزمی ورزش زنان ورزش جهان رشته های ورزشی بین الملل دیپلماسی ایران آسیای غربی افغانستان آمریکا اروپا آسیا اقیانوسیه پاکستان و هند ترکیه و اوراسیا آفریقا بیداری اسلامی اقتصادی اقتصاد ایران پول ارز بانک خودرو صنعت و تجارت نفت و انرژی فناوری اطلاعات اینترنت موبایل کار آفرینی و اشتغال راه و مسکن هواشناسی بازار سهام بورس کشاورزی اقتصاد جهان اجتماعی پزشکی رسانه طب سنتی خانواده و جوانان تهران فرهنگیان و مدارس پلیس حقوقی و قضایی علم و تکنولوژی محیط زیست سفر حوادث آسیب های اجتماعی فرهنگی ادبیات و نشر رادیو و تلویزیون دین قرآن و اندیشه سینما و تئاتر فرهنگ حماسه و مقاومت موسیقی و تجسمی استانها آذربایجان شرقی آذربایجان غربی اردبیل اصفهان البرز ایلام بوشهر استان تهران چهارمحال و بختیاری خراسان جنوبی خراسان رضوی خراسان شمالی خوزستان زنجان سمنان سیستان و بلوچستان فارس قزوین قم کاشان کردستان کرمان کرمانشاه کهگیلویه و بویراحمد گلستان گیلان لرس حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها حضرت فاطمه سلام الله علیها حضرت زهرا سلام الله علیها صلی الله علیه و آله سلام الله علیها پاک و پاکیزه علیه السلام خداوند متعال حضرت زهرا س خطبه فدکیه سبک زندگی اظهار ادب انسان ها آن حضرت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۹۲۲۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آیتالله رمضانی: اسلام گنج وجودی انسان را معرفی میکند / ویژگیهای مسلمان واقعی براساس روایات اهلبیت(ع)
آیت الله «رضا رمضانی» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) که به دعوت مسلمانان کشور برزیل برای حضور در همایش بین المللی «اسلام؛ دین گفتگو و زندگی» به این کشور سفر کرده بود، در مرکز اسلامی امام مهدی(عج) شهر سائوپائولو برزیل، حضور یافت و در جمع جوانان مسلمان در این مرکز اسلامی به سخنرانی پرداخت.
آیت الله رمضانی در این سخنرانی با اشاره به جایگاه اخلاق در اسلام اظهار کرد: یکی از نکات مهم در خصوص دین اسلام، بعد اخلاقی آن است، اسلام در صدد است که خود انسان را اخلاقی تربیت کند و جامعه نیز جامعه اخلاقی باشد. اخلاق از آن مقوله هایی است که وقتی وارد فضایل آن می شویم، می بینیم که با فطرت انسان، هماهنگ است. برخی از پستی های اخلاقی، مخالف فطرت می باشد. وقتی که قرآن به حقیقت نفس، قسم می خورد، جایگاه نفس و تمایل نفس حقیقی را به صورت قشنگ معرفی می کند، «وَنَفْسٍ وَمَا سَوَّاهَا»، قرآن در ادامه می گوید که همه خوبی ها و بدی ها را به انسان الهام کردیم و شناساندیم، «فَأَلْهَمَهَا فُجُورَهَا وَتَقْوَاهَا». کسانی پیروز میدان هستند که خودشان را تزکیه و تربیت کنند و این افراد به فلاح و رستگاری می رسند، «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَکَّاهَا»
وی ادامه داد: خداوند همه زیبایی ها را در فطرت و وجود انسان، قرار داده است. مولوی یکی از عرفان بزرگ، یک مثال قشنگی می زند که یک نفر در خواب می بیند که باید تیری به کمان بزند و این تیر در هر کجا خورد، آنجا گنج است، او هم تیر را به کمان می کشید و می زد و تیر در هر کجا که می خورد، شروع به حفر زمین می کرد تا به گنج برسد، اما به گنج نمی رسید، جاهای مختلفی را کند، اما به گنج نرسید. برخی خیال کردند که این قضیه حقیقی است، چون این فرد، انسان بی ربطی هم نبود. فرماندار آنجا به این مرد گفت که تو دیگه حفاری نکن، تو مقدماتش را فراهم کن و حفاری بر عهده ما باشد و به گنج که رسیدیم، آن گنج را به صورت مساوی بین هم تقسیم می کنیم. آن کسی که به خواب این فرد می آمد، زیاد این کار را انجام می داد و می گفت که آنجا را حفر کن. به آن فرد گفتند که از این شخص بپرس که چرا ما این همه جا را کندیم، اما به گنج نرسیدیم، یعنی من را فریب می دهی؟ و از او بیشتر سوال کن. آن فرد هم در خواب این سوال را پرسید و آن شخص هم پاسخ داد که من گفتم تیر را به کمان بزن، ولی نگفتم که بکش، تو می رفتی می کشیدی و آن تیر ۴۰ متر آن طرف می افتاد و تو به گنج نمی رسیدی، تو این تیر را به کمان بزن بدون این که بکشی، رها کن. مرد بعد از بیدار شدن همان کار را انجام داد، تیر را روی کمان گذاشت و تیر در مقابلش افتاد و همان جا را حفر کرد و به گنج رسید. نتیجه این که گنج در وجود خود انسان است، انسان اگر خودش را مطالعه کند، به گنج می رسد.
اسلام گنج وجودی انسان را معرفی می کند
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: اسلام گنج وجودی انسان را به او معرفی می کند، اما ما متاسفانه می خواهیم که از غیر جستجو کنیم و به گنج برسیم. شعر معروفی از حافظ است که سال ها دل طلب جام جم از ما می کرد، آنچه خود داشت زبیگانه تمنا می کرد. اسلام در حقیقت می خواهد که انسان را انسان تربیت کند. انسان شدن، ویژگی های خاص خودش را دارد. انسان آن وقتی که انسان شد، به دیگران خدمت می کند، امانتدار خواهد بود، انفاق می کند و خیلی از فضایل دیگر در انسان رشد می کند. البته فهمیدن انسان شدن، بسیار مهم است. یک مثال می زنم تا این مسئله، روشن تر شود. یک پدر و یک پسر با هم دعوا داشتند و پسر بسیار پدرش را اذیت می کرد، این پدر به پسر می گوید که تو انسان نمی شوی، گفتن این حرف به پسر برخورد و او رفت چند جا درس خواند و همچنین فعالیت اجتماعی انجام داد پسر در ادامه، امیر یک استانی شد. او بعد از این به حاکمیت رسید، نامه ای را برای پدرش نوشت بدون این که بگوید من پسرت هستم، با این مضمون که من امیر، تو را فرامی خوانم، پدر نمی دانست فرزندش است و لذا بابت احضار شدن از طرف امیر حکومت، ترسید و باز و بندیلش را جمع کرد و پیش امیر رفت. وقتی که پدر وارد فضای عمارت حکومتی شد دید که پسرش آن بالا نشسته است، پسر به پدرش گفت که دیدی من آدم شدم، در حالی که تو به من می گفتی که تو آدم نمی شوی اما من به اینجا رسیدم. پدر به پسر گفت من به تو نگفتم که حاکم نمی شوی من به تو گفتم که آدم نمی شوی، تو آدم شدی؟ اگر آدم شده بودی پدر پیرت را به اینجا نمی آوردی.
آیت الله رمضانی با اشاره به راهکار تربیتی اسلام اظهار کرد: اسلام می خواهد که انسان را آدم تربیت کند، وقتی که انسان، آدم شود، عاشق می شود. قبل از پیامبر(ص)، جوان ها عاشق بودند، بعد از پیامبر(ص) هم آنها عاشق بودند، اما جوانان پیش از پیامبر(ص) به دنبال عشق های مجازی بودند و به خاطر این عشق ها، جنگ ها و نزاع های زیادی رخ داد. پیامبر(ص) که آمدند، عشق را معنا کردند و گفتند که عشق و علاقه، کمال به زیبایی ها است و بالاترین عشق، عشق به خداوند و محبت به خدا است. وقتی که عشق به خداوند بیایید، عشق به کمال و عشق به زیبایی ها و عشق به معنویت و عشق به خدمت هم می آید و انسان با عشق به دیگران خدمت می کند، این طور نیست که گدا به در خانه او برود، بلکه او با عشق به در خانه گدا می رود و به او کمک می کند.
وی ادامه داد: انسان اگر بخواهد انسان شود و خودش را تربیت کند، خودش را نباید ببیند. چون اگر بخواهد خودش را ببیند، دیگر آن حقیقت را نمی تواند ببیند. مولوی داستانی از شکایت پشه نزد حضرت سلیمان نقل کرد، پشه پیش حضرت سلیمان رفت و گفت که من از باد شکایت دارم، حضرت سلیمان گفت که از هر کسی که شکایت داری، باید او هم باشد و برای من این قضاوت کنم باید هم باید و هم پشه باشد، پشه به حضرت سلیمان گفت که من نمی گویم، تو به باد بگو که بیاد. باد تحت تسخیر حضرت سلیمان بود و او زبان حیوانات را هم می فهمید، حضرت سلیمان به باد گفت که بیا، باد که آمد پشه رفت، حضرت سلیمان به پشه گفت که تو هم باش تا من بررسی کنم که مشکل از کجا است، پشه گفت که مشکل من از باد است، هر کجا که باد باشد من نمی توانم باشم. مولوی از این داستان، نتیجه اخلاقی گرفت و گفت همان طوری که پشه و باد با هم جمع نمی شوند، خود بینی هم با خدابینی جمع نخواهد شد. انسان نباید خودبین باشد، بلکه انسان باید خودش را مخلوق خداوند ببیند و تسلیم او شود، وقتی که به تسلیم شدن رسید، مسلم می شود، اسلام در حقیقت به معنای تسلیم در برابر دستورات باری تعالی است.
ویژگی های مسلمان واقعی براساس روایات اهل بیت(ع)
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) افزود: مسلم هر کجا که باشد، دیگران احساس امنیت می کنند و مسلمان واقعی همین است. براساس روایات، مسلمان واقعی کسی است که دیگران از دست و زبان او در امان باشند. خیلی ها شاید در اسم مسلمان باشند، اما در معنا، مسلمان نیستند، پیامبر(ص) فرمودند که شما باید در معنا، مسلمان باشید. انسان وقتی به این جایگاه مسلمان بودن رسید، احساس مسئولیت می کند، اول در برابر خود و بعد در برابر همه مسلمانان احساس مسئولیت خواهد کرد، او اگر احساس مسئولیت نکند، حقیقتا، مسلمان نیست. پیامبر(ص) در روایتی فرمودند که «مَنْ أَصْبَحَ لا یَهْتَمُّ بِأُمورِ الْمُسْلمینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ» اگر کسی صبح کند و به فکر اصلاح امور مسلمانان نباشد، مسلمان نیست.
آیت الله رمضانی با اشاره به لزوم احساس مسئولیت مسلمانان در برابر یکدیگر اظهار کرد: اسلام می گوید که در یک جامعه اسلامی، مشکل یک مسلمان، مشکل یک مسلمان دیگر نیز است. چون که مسلمان برادر مسلمان است، اگر او احساس درد می کند، تو هم باید احساس درد کنی، اگر او شاد باشد تو هم باید شاد باشی. سعدی شعر قشگی را دارد که بنی آدم اعضای یکدیگر هستند. انسان مسلمان نه تنها باید در برابر دیگر مسلمانان احساس مسئولیت کند، بلکه اگر یک غیرمسلمان همچون فردی مسیحی از او کمک بخواهد، باید به او کمک کند و اگر این کمک را انجام ندهد، مسلمان نیست. پیامبر(ص) در روایتی فرمودند که «مَنْ سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلْمُسْلِمِینَ فَلَمْ یُجِبْهُ فَلَیْسَ بِمُسْلِم»؛ (کسی که صدای انسانی را بشنود که فریاد می زند: ای مسلمانان به دادم برسید و کمکم کنید، کسی که این فریاد را بشنود و پاسخ نگوید، مسلمان نیست). یک مسلمان دیگران را بر خودش مقدم می کند، امام حسن(ع) گفتند که دیدم مادرم حضرت زهرا(س) در عبادت خود فقط برای همسایه ها دعا می کردند و در حالی که خودشان بیمار بودند، برای خودشان دعا نکردند. من از مادرم پرسیدم که چرا برای خودتان دعا نکردید، ایشان فرمودند که اول همسایه و بعد خانه.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: روزی حضرت زهرا(س) به نزد پدرشان رسول اکرم(ص) آمدند و فرمودند که مهر من فرقش با دیگران چیست، همان جا خداوند به جبرئیل وحی کرد که جبرئیل به پیامبر(ص) بگوید که فاطمه هر چی بخواهد به او می دهم. حضرت زهرا(س) به پیامبر(ص) گفتند که امت شما در روز قیامت با مشکل مواجه هستند، من نمی خواهم که آنها در جهنم بسوزند، من می خواهم که آنها را شفاعت کنم با وجودی که ایشان را خیلی اذیت کردند. خداوند به جبرئیل گفت که این فرشته الهی به پیامبر(ص) بگوید که من شفاعت حضرت فاطمه(ص) را پذیرفتم و هر کسی را حضرت فاطمه(س) نگاه کند و شفاعت نماید. من قبول می کنم و حضرت زهرا(س) از شنیدن این خبر خیلی خوشحال شدند.
وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا(س) به حضرت امیرالمومنین(ع) آرامش می دادند. امام علی(ع) فرمودند هر چه که من غم داشتم، زمانی که حضرت زهرا(س) را می دیدم، تمام غم های عالم از من دور می شدند، نه من حضرت فاطمه(س) را اذیت کردم و نه ایشان من را اذیت کرد. زمانی که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) در مسجد، خبر شهادت حضرت زهرا(س) را به امام علی(ع) دادند، حضرت امیرالمومنین(ع) چند بار نشستند و بلند شدند، ایشان وقتی وقتی وارد خانه گشتند، عبا و عمامه خود را انداختند و پیش پیکر حضرت زهرا(س) آمدند و چند برابر ایشان را صدا زدند، اما جوابی نیامد تا این که حضرت امیرالمومنین(ع) گفتند که یا فاطمه، من پسرعموی تو علی هستم. در روایات آمده است که حضرت زهرا(س) فرمودند هر کس برای امام حسین(ع) گریه کند، من او را شفاعت می کنم. ما افتخار می کنیم که امام مان حضرت امیرالمومنین(ع) و مادرمان حضرت زهرا(س) هستند.
منبع: خبرگزاری اهلبیت(ع) - ابنا